dimecres, 10 d’abril del 2019

Els origens

Fa poc en Pons va fer un post sobre l'origen dels Pons i em van venir ganes de fer un post sobre els Monteagudo. En un primer moment vaig pensar que això no interessaria els meus lectors però després vaig recordar que la majoria dels meus lectors són, de fet, familiars.

A més, el meu pare va fer anys fa poc. Així que et dedico aquest post, papa. I potser algun dia als meus fills els demanen a l'escola un treball sobre el seu cognom i, ves, ja ho tindrien fet. Per cert, si ets el mestre dels meus fills i estàs llegint això, no vol dir necessàriament que hagin fet copia i enganxa del primer enllaç que han trobat al Google buscant "Història dels Monteagudo", eh? Probablement han trobat aquest enllaç en la vuitena o novena pàgina de resultats de Google.

Segons el web forebears, els aproximadament 24000 Monteagudo que hi ha al món viuen majoritàriament a l'estat espanyol, a Amèrica i a Filipines. El país amb més Monteagudos és Cuba, amb 9335 Monteagudos.

Però comencem pel començament. D'on ve el cognom Monteagudo? A grans trets hi ha tres origens de cognoms: els fills de (Martínez, Johnson, Peres...), els oficis (Smith, Ferrer, Herrero...) i els topònims. Quan es van posar els cognoms, sembla que el més important per identificar algú era qui era el teu pare, a què et dedicaves o d'on venies. Monteagudo és un topònim, així que deu ser important d'on venim.

Si intentem esbrinar on cau això de Monteagudo, la Wikipedia ens dóna 10 entrades de localitats que es diuen així. 7 a Espanya, 2 a Argentina i 1 a Bolívia. Però aquests segurament no són els únics llocs que es diuen Monteagudo. Per exemple, hi ha una illa de Monteagudo a Galícia, amb una muntanya que es diu Monte Agudo. I també 2 pobles catalans anomenats Montagut.


Ubicació i fantàstiques vistes de Monteagudo. Font1. Font2.

Un equip d'investigació ha estat a tots aquests Monteagudos per saber si el cognom Monteagudo és originari d'un o de més d'un d'aquests indrets i... No, és broma, ho he buscat a Blasonari. Si ens creiem les fonts, el llinatge comença a la vila de Monteagudo situada prop de Tudela, Navarra. Eren gent molt xunga, aquests Monteagudo. Es feien amb els reis de Navarra i Aragó i els seus descendents, anaven a guerrejar amb Jaume I. De fet, la majoria dels Monteagudo o Montagut referenciats eren, això us sorprendrà, guerrers o capellans.

A blasonari apareixen diversos escuts associats als Monteagudo. Aquest és el primer que han posat i el que segurament li agrada més al meu pare, ja que sembla una senyera fusionada amb la bandera de Croàcia.

Darrerament, ha sortit un corrent de pensament, per dir-ne d'alguna manera, associat als origens. Que si el teu cognom és tal, doncs has de fer qual per tal de ser fidel als teus origens i no menysprear els teus avantpassats.

No sé si, portat a l'extrem, això vol dir que hauria de fer-me capellà o començar a matar musulmans. O marxar a Cuba, que sembla que és el que van fer més Monteagudos. El que suposo que no volen que fem els Monteagudo és que ens dediquem a assassinar espanyols, com l'independentista argentí Bernardo de Monteagudo

Aquest escut també està associat als Monteagudo. I de fet, és l'escut del poble Monteagudo proper a Tudela. Tinc la intuïció que no li agradarà tant al meu pare...

A mi, la veritat, més que matar gent preferiria seguir l'exemple de coetanis meus com en David Monteagudo, autor del best-seller Fin. O d'en Pierre Monteagudo, autor de divulgació científica. O de qualsevol dels Monteagudo que han treballat en feines honrades per tirar endavant les seves famílies.

6 comentaris:

  1. Uff Sergi, has begut oli. No tinc cap dubte que, amb la combinació de la frase "assassinar espanyols" i la paraula "independentista" que has tingut la mala traça de posar tan a prop, ja ets en el focus del CNI. Això són 2 o 3 milions d'anys per sedició + rebel·lió + pertinença a banda armada + crims contra la humanitat en grau de tempativa + delicte d'odi + injúries contra els símbols de la nació, segons els estàndards revisats de la jurisprudència espanyola (edició millorada segle XXI).

    Si depengués de mi, jo t'absoldria de tots aquests càrrecs horribles, però això sí, t'imputaria atemptat contra el bon gust literari per la difusió de l'obra del teu "tocayo" de cognom. No m'he llegit el llibre, però "Fin" té el dubtós mèrit de ser la pel·lícula(estrenada en cinemes) més absurda, més buida de contingut i més dolenta que he tingut l'oportunitat de visionar.

    Llarga vida al llinatge Monteagudo!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Una de les meves fantasies és que em tanquin en una presó on tingui aliments i allotjament gratuït i moltes hores per escriure.

      Jo vaig llegir -llinatge obliga- Fin i no em va desagradar del tot. Val a dir que he llegit moltes obres que no m'han desagradat del tot malgrat ser autèntics atemptats contra la literatura.

      Elimina
  2. És una curiositat saber d'on provenen els nostres cognoms:
    Segons l'heràldica, Algué, pertany pertany al grup de cognoms d'origen germànic.Branques antigues provenen de la Catalunya Central. Un cognom derivat és Alguer...
    Vendrells és una pluralització de vendrell que prové de la forma llatina "Venerelus"...Branques antigues d'aquest cognom provenen del Solsonès.
    Jo ho trobo molt interessant, però no sé fins a quin punt és exacte...Segurament hauria d'investigar més.
    Bon vespre, Sergi.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No en sóc expert i, en general, desconfio dels historiadors. Sé que s'han fet estudis d'ADN relacionats amb els cognoms per tal de seguir poblacions humanes a través del planeta i això sí que ho trobo interessant.

      Elimina
  3. Tens raó, jo matant espanyols o musulmans no t’hi veig gaire. En canvi la versió de capellà no la veig tant equivocada, que tal dedicar-te a escampar la fe veritable del Ponsianisme? No series el principal profeta, aquest lloc es indiscutible per l’ahse, però el segon lloc està vacant.

    PS: Quan parles de mi seria un detall posar l’enllaç al post en qüestió, tot i que potser no cal perquè tothom em coneix de sobres, no...?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo si no sóc el principal profeta, no en vull saber res. Truca'm quan despatxis l'ahse o quan passi a millor vida.

      PS: Ho he considerat innecessari però si et fa il·lusió el poso.

      Elimina