dijous, 26 de novembre del 2015

La Fortuna

Recordo que a segon de BUP em vaig veure obligat a estudiar llatí durant un curs sencer. No sabria dir si allò em va fer més savi o millor persona. Sí que recordo algunes anècdotes divertides d'aquelles classes que no posaré aquí perquè no tenen cap gràcia per qui no les hagi viscut en directe. I també recordo el primer text que vam treballar. No ens el van fer memoritzar ni tampoc vaig fer cap esforç per retenir-lo a la memòria. Però avui, 21 anys després, encara el recordo. Feia així:

Personam tragicam forte vulpes viderat
<<O quanta species>> inquit, cerebrum non habet.
Haec fabula est illis quibus honorem et gloriam Fortuna tribuit
sensum comunem abstulit.

L'he buscat per google i n'he trobat una versió diferent, potser aquest és una adaptació o potser la meva memòria l'ha anat modificant. En tot cas, la traducció seria:

La guineu va veure una màscara tràgica
<<Oh, quanta bellesa!>> va dir, però no té cervell.
Aquesta fàbula és per aquells a qui la Fortuna va donar honor i glòria
i els va treure el sentit comú.

Arribats a aquest punt, començo a sospitar que l'ensenyament obligatori de llatí tenia com a objectiu que els alumnes aprenguéssim a citar en llatí per fer-nos els interessants. Oi que queda culte? Fixeu-vos: honorem et gloriam Fortuna tribuit, sensum comunem abstulit. Si trobeu algú de la vostra promoció potser fins i tot afegeix: memento mori (recorda que ets un mortal), fent referència al que els servents deien als generals romans quan desfilaven victoriosos per Roma.

Aquesta temporada han aparegut dos comptes de twitter que segueixen la Lliga de Futbol amb tuits en llatí. Perquè després diguin que el llatí no serveix per a res! Font


De vegades la Fortuna actua de forma capriciosa. És allò que en vulgar romanç diríem "quina xamba, tu!". Una loteria que et toca per novè cop, l'herència d'una princesa nigeriana que t'ha tocat justament a tu, un premi per ser el visitant un milió d'una web... Alguns humans, que han estudiat llatí, es malfien de la Fortuna que, generalment, diuen que és força marrana. D'altres, però, escolten amb delit la seva dolça veu i es pregunten: Per què no? Per què la vida no podria ser això?

20 comentaris:

  1. No cal haver estudiat llatí (com es el meu cas) per no fiar-se del tot del príncep nigerià o de ser el visitant un milió.

    PD: Pons's Blog no dona premis als visitants, dona premis als comentaristes, de moment el 10.000 i al 25.000, això es un gran incentiu per comentar encara més, oi?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Els que heu estudiat altres llengües potser també us podeu malfiar. Ara bé, sense tant d'estil.

      PD: Per premis vols dir aquelles copes mal dibuixades amb Paint?

      Elimina
  2. I si la princesa nigeriana t'escriu en llatí, et malfies?

    ResponElimina
  3. Estic comprant una mica de loteria per poder-me cagar novament en la fortuna.

    Jo també vaig estudiar llatí, com es nota que som coetanis més o menys. Però a diferència de tu, jo no passo de rosa, rosae...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estadísticament, acostuma a ser la Fortuna la que es caga en tu quan compres loteria.

      També vaig fer declinacions, sí. Això sí que no sé quin sentit tenia. Pels que no havíem de seguir estudiant llatí, que érem la majoria, no hauria estat més útil aprendre vocabulari que declinacions?

      Elimina
  4. Jo a la Fortuna, com a altres déus els tinc en la meua consideració, no es pot malpensar d'un déu, ni tan sols de la Fortuna.

    Vicent

    ResponElimina
  5. Ah! jo també vaig estudiar llatí i recorde allò de:

    Oh! Fortuna, deessa d'un món que et pertany. No recorde si era a Fortuna o no però sí que la traducció era eixa.

    Una abraçada ben afortunada des de tots els Cels.

    Vicent

    ResponElimina
    Respostes
    1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    2. També és famosa la de "Audentes fortuna iuvat". La fortuna somriu als agosarats.

      Elimina
  6. No confio gaire en la sort...La sort se la fa cadascú; tot i així he comprat una mica de loteria de la Grossa, que és molt nostrada...
    Que divertit, jo també vaig estudiar llatí i recordo el tip de recitar declinacions , fins que me les aprenia de memòria. Nominativo, vocativo, acusativo...No m'ha pas servit de res, suposo que depèn de la carrera que un hagi estudiat després; ara no sabria presumir de cap "latinajo" I l'alfabet grec? Uf!
    Bon vespre, Sergi.


    ResponElimina
    Respostes
    1. La Grossa és una loteria que és molt nostrada, sí. I a més els seus beneficis tenen un bon ús.

      L'alfabet grec és útil per a les carreres de ciències. A les fórmules surten moltes lletres gregues. I al cap de moltes fórmules t'acabes sabent bona part de l'alfabet.

      Elimina
  7. Això de la loteria del Fabra deu der metafòric, no??
    Vaig patir una mica amb el llatí i el grec, però recordo que a la profe de llatí li preníem, vull dir li prenien el pèl (era extremadament baixeta i li penjaven l'esborrador dalt de la pissarra) i l'alfabet grec me'l vaig aprendre amb una cançó (per això encara me'n recordo).
    Aix... qui pot evitar comprar loteria de la feina, no sigui que toqui a tots els teus companys menys a tu ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. No tinc ni idea de què estàs insinuant amb això que dius del Fabra ;)
      És curiós, la meva profe de llatí no era baixeta però també li preníem el pèl. Tenia dos malnoms poc respectuosos...
      Jo puc evitar comprar loteria. L'any passat vaig fer una excepció perquè era la Grossa i els beneficis van a causes socials però de l'altra ja fa anys que no en compro.

      Elimina
  8. Audentes fortuna iuvat ......jo no vaig fer BUP vaig fer batxillerat d'abans del BUP i vaig tenir, patir, dos cursos de llatí.....mols anys més tard el llatí , que desconec en profunditat, m'ha atret pel que té de pare i mare de moltes llengües.....per cert apart dels comptes a twitter fa molt de temps que existeix una ràdio en llatí , finlandesa http://areena.yle.fi/1-1931339 emet Nuntii latini
    jo també compro loteria d'on treballo no fos cas

    ResponElimina
    Respostes
    1. Passa amb moltes assignatures que no és fins més tard que les aprens a valorar. De fet jo entenc que els pobres alumnes es veuen obligats a estudiar unes matèries que algú ha triat per ells amb uns criteris de vegades poc comprensibles.

      Elimina
  9. Si que queda bé citar en llatí sí, queda molt culte i a més jo crec que serviria molt per lligar! Però s'està perdent el costum, i ja quasi ni es parla...
    Jo, com que sóc molt optimista, sempre pense que vaig a tindre molta sort i em va a tocar la loteria, ... però no. És impossible arribar al nivell de sort de Fabra... això no és sort! és un tongo com una casa!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Això que dius que serviria per lligar és molt irònic tenint en compte que el llatí l'estudien, més que res, els capellans, que en teoria no haurien de lligar.
      Com? En Fabra ha fet tongo?

      Elimina
  10. Salve!
    Jo també vaig estudiar a 2on de BUP la teva versió!!

    ResponElimina