dimarts, 12 de febrer del 2013

Lectures preferides

Aquests dies estic llegint High Fidelity, on el protagonista fa llistes de 5 elements ordenats segons el seu bon gust. I la Rits també preguntava l'altre dia quin era el nostre llibre preferit.

Jo no sóc gaire partidari de proclamar les meves preferències perquè sé que molta gent (especialment si et pregunten sovint si t'agrada allò o allò altre) té la mania d'encasellar-te segons els teus gustos personals. Si dius que t'agrada Joyce i Bach ets un esnob  Si dius que t'agrada el Sálvame i el reggeaton, ets un garrulo. I no és que m'importi excessivament el que aquesta gent pensi de mi però em sento més còmode definint-me per la resta que no pas per la suma.

Una altra raó que ajuda a fer difícil que em defineixi sobre els meus gustos és que tinc una memòria mal indexada. Per si no esteu familiaritzats amb el concepte informàtic d'indexació, us ho explico amb una metàfora: la meva memòria és com un internet sense Google. No és que la informació no hi sigui però trigo molt més que els altres a trobar-la.

Per intentar mitigar aquest inconvenient, aquest any, trencant un costum de 33 anys sense fer-ho, m'he fet un propòsit d'any nou: fer una llista amb els llibres que llegeixo. De fet és un full de càlcul, on omplo els següents camps: títol, gènere, autor, nombre de pàgines, sinopsi, comentaris, valoració (de l'1 al 100), data d'inici de la lectura, data final i any d'edició.

He creat aquest full de càlcul en Google Drive per tal de fer-lo accessible des del mòbil. D'aquesta manera estic preparat per fer-me l'interessant en qualsevol discussió literària que pugui sorgir. De moment encara no m'ha passat mai però una discussió literària entre intel·lectuals és com l'apocalipsi zombi  potser sigui un esdeveniment improbable però cal estar preparat.


De moment m'està servint per fer una petita reflexió després de cada llibre i apuntar allò que més m'ha cridat l'atenció. També espero que em serveixi per animar-me a llegir més i millor, ja que, ho confesso, no sóc gaire bon lector. Tinc temporades de lectura compulsiva seguides de mesos en què no obro cap llibre.

Hi ha un web en català que podria complir aquesta funció i, fins i tot, compartir-la amb altres usuaris, amb tot de fòrums, activitats i ressenyes sobre llibres. Per alguna raó que probablement té més a veure amb mi que no pas amb Què llegeixes? no he acabat d'enganxar-me a aquest web.

Vosaltres feu servir webs com Què llegeixes? Utilitzeu algun sistema semblant al meu per fer un seguiment dels llibres que llegiu?

17 comentaris:

  1. I tant! Jo vaig començar amb un excel, que continuo omplint, però amb no massa informació. Després va venir el blog de llibres, només per fer ressenyes de tot el que llegeixo, i després em vaig apuntar a aNobii, una base de dades per tenir tots els llibres que tens ben organitzadets. Només ho faig servir com a biblioteca virtual, però és rotllo xarxa social. La conclusió és que cada llibre acabat suposa una feinada, però la faig molt a gust!

    ResponElimina
    Respostes
    1. No coneixia aNobii. Així a primera vista s'assembla a "Què llegeixes?". El problema que li trobo a aquest tipus de web és que t'has de fer un usuari, recordar una altra contrasenya (ja tinc el cap a reventar de contrasenyes. Potser per això m'agrada tant Google, perquè serà tan pervers com vulguis però només has de recordar una contrasenya).

      Suposo que la tasca de reflexionar una mica després de cada lectura és prou amena i dóna prou satisfacció com per fer-la de bon grat.

      Elimina
  2. Déu n'hi do amb l'Excel, xavalot! És ben lògic que la teva memòria sigui com un internet sense Google... és impossible recordar tota aquesta informació!

    Jo tinc pendent crear la base de dades dels llibres que tinc, però em fa tanta mandra haver d'introduir les dades...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja saps com van els propòsits d'any nou. Si no són virtualment irrealitzables, no són propòsits de debò.

      Si vols et pots copiar el meu esquema per fer-te la teva base de dades ;)

      Elimina
  3. Jo era molt quellegista, però ara llegeixo poc.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Suposo que amb els blocs la lectura canvia de format, no?

      Elimina
  4. Em passa una mica com tu, potser hi ha èpoques que devoro els llibres i altres que ni me'ls miro. Ara, mai no faria una llista de les meves lectures. Prefereixo tenir-les dins la meva mala memòria i si mai em trobo en una conversa d'intel·lectuals sobre llibres... callo, escolto i penso. Per a mi la lectura és molt íntima i si en parlo és perquè em ve de gust. El que sí que m'agrada és llegir ressenyes del que he llegit, ja sigui en blocs o en crítiques.

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi em passa, no en tots els llibres però si en alguns, que de vegades voldria preguntar alguna cosa o compartir una sensació que he tingut llegint. És cert que la lectura és un acte íntim i solitari però en ocasions pot ser molt enriquidor compartir-ho amb altres lectors.

      Elimina
  5. Al principi jo també tenia un excel amb titol, autor, any de lectura, valoració de l'1 al 10, i comentari personal. Però des de que tinc el bloc enganxo crítiques allà mateix.
    A part per contrastar amb altres amics i trobar només recomanacions estic apuntat a goodreads.

    ResponElimina
    Respostes
    1. El teu bloc deu ser l'equivalent cibernètic a una navalla suïssa.

      Elimina
  6. Una de les coses que faig al meu treball és fer llistes i t'asseguro que en tinc prou!

    Com tu, hi ha temporades que llegeixo més i d'altres poc o res. Les reflexions i les crítiques queden al meu cervell. Els llibres arriben a mi, em busquen. Unes vegades per una bona o mala crítica que algú ha fet. Altres per donar suport a algun escriptor amic. O perquè he passat per algun aparador i m'ha dit porta'm amb tu. I altres, perquè me'ls han regalat.
    En quant a les discussions literàries, com a altres, m'agrada observar, escoltar i aprendre més que parlar.

    Bona tarda i bona lectura!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Veig que la meva intermitència lectora és força habitual. M'agrada com descrius això que els llibres et busquen a tu. Crec que dóna per un bon relat.

      Elimina
  7. Jo, Sergi, fins l'any 2009 que vaig conéixer la meua dona, em llegia de 25 a 30 llibres per any i els feia la sinopsi i l'apuntava escrit de mà i en paper, per així sadollar la meua manca d'escriptura no digital, i en tenia ja des dels anys 80 més, o millor en tinc, més de 800 llibres amb les seues sinopsis, que m'han servit per a poder analitzar-me psicològicament i humana, alhora que començar a escriure en un moment en que google no estava tan al meu abast per la dificultat en fer servir sistemes operatius tan complicats com els primers abans del windows 95, i va ser quan em vaig posar a escriure seriosament, i per a mi seriosament no vol dir, ni molt menys, guanyar-m'hi la vida, tot el contrari, que vaig deixar de llegir, si més no novel·la i en paper, ara llegisc molt però per la xarxa i en els blocs que seguisc i alguns que trobe de tant en tant, ara, el que és entrar com a seguidor habitual d'un de'ells ja em costa més.

    Una abraçada catalano-valenciana

    Vicent

    ResponElimina
    Respostes
    1. Suposo que m'he vist empès a fer aquesta llista per motius semblants als teus. Alguna cosa a dins et diu que analitzis més les teves lectures. I això comporta un aprenentatge del que suposo que en pots arribar a treure un gaudi o un profit, des del punt de vista de les capacitats o habilitats cognitives.

      Una abraçada, Vicent!

      Elimina
  8. No he intentat mai fer una base de dades de llibres, de fet, el que em passa és que de molts en llegeixo fragments (si són assaig/divulgació) o els deixo a mitges (novel.les), que de vegades reprenc (o no). Potser podria fer una llista de llibres inacabats... "High Fidelity" el vaig llegir quan era una mica més jove que tu i em va encantar, ja t'ho vaig dir, i a més li tinc "carinyu". Sort amb el projecte!! Per cert, estic d'acord amb la murga de les contrasenyes (a sobre moltes te les fan anar canviant, no fos cas que aparegués un lladre de contrasenyes), free password ja! (o algo així)

    ResponElimina
  9. Per cert, em vaig perdre la votació de la moderació dels comentaris... Hagués votat no moderació i no captchas... free comments!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sobre això de les contrasenyes, recordo quan vaig fer de profe d'un curs d'internet i cada dia els feia fer un usuari d'alguna pàgina diferent. Bé, el cas és que sempre (SEMPRE!) els deia "apunteu-vos bé l'usuari i contrasenya per entrar el proper dia". I el proper dia sempre (SEMPRE!) hi havia tres o quatre alumnes que em preguntaven "quina és la contrasenya d'aquest lloc?".

      Quan em cansi de la moderació, potser posi free comments. No estava totalment en contra del captcha fins que vaig començar a entrar comentaris amb el mòbil i he vist que és particularment enervant perquè la pantalla és massa petita per veure al mateix temps el captcha i el text que estàs escrivint.

      Elimina